بازگرداندن اعتماد کارفرمایان با اجرای طرح تسهیل محیط کسب و کار
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی از اجرای طرح تسهیل محیط کسب و کار خبر داد و گفت: با اصلاح مقررات دست و پاگیر و کاهش تعارضات، به دنبال بازگرداندن اعتماد از دست رفته کارفرمایان هستیم.
محمد محمدی، معاون بیمهای و مدیر طرح تسهیل خدمات بیمه فضای کسب و کار سازمان تأمین اجتماعی در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، ساختار فعلی فضای کسب و کار کشور را تحت تأثیر مقررات متراکم و جزیرهای دانست.
وی با اشاره به افزایش دعاوی حقوقی علیه سازمان در سالهای اخیر گفت: کاهش شاخص اعتماد اجتماعی و نارضایتی ذینفعان عمده از جمله کارفرمایان، نشانههای روشنی از ناترازی در روابط بین کسبوکار و نظام تأمین اجتماعی است.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی به مؤلفههای اثرگذار در کاهش اعتماد اشاره کرد و افزود: نارضایتی از قوانین و دستورالعملها، عدم اطلاع از قوانین و فاصلۀ انتظارات-عملکرد در حوزههای اجرایی از جمله این عوامل است.
وی از شکاف جدی بین قانونگذاری سنتی و نیازهای متغیر بازارکار نوین خبر داد و گفت: استارتاپها، پیمانکاران و اقتصاد دیجیتال نیازمند رویکردی جدید هستند.
محمدی اظهار کرد: سازمان با پیادهسازی طرح تسهیل محیط کسب و کار، اهدافی همچون کاهش پیچیدگی، ابهام و تعارض در تعاملات بیمهای را دنبال میکند.
وی سه محور اصلی این طرح را برشمرد:
· منشور تسهیل خدمات بیمهای با تمرکز بر شناسایی مسائل اولویتدار
· مقرراتزدایی هدفمند با ایجاد پلتفرم برخط
· آموزش و توانمندسازی کارفرمایان بهصورت مجازی
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی ۹ گام اجرایی این طرح را نیز تشریح کرد که مهمترین آنها شناسایی مسائل بیمهای، مقرراتزدایی، آموزش مجازی کارفرمایان و اصلاح فرآیندهای اجرائیات و بازرسی است.
وی به موانع پیشرو نیز اشاره کرد و گفت: مقاومت ساختار بوروکراتیک سنتی سازمان در برابر اصلاحات، تنگناهای ناشی از قوانین قدیمی و بدبینی تاریخی کارفرمایان از جمله چالشهای پیشروست.
محمدی در پایان تأکید کرد: حل این معضلات نیازمند اصلاح مقررات کلیدی، ایجاد شورای مشورتی دائمی با شرکای اجتماعی و نهادینهسازی گفتمان سه جانبهگرایی مشارکت محور است.