JAI NewsRoom مدیریت

درخواست برخی کشورهای اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی

18 آذر 1404 | 15:10 •جهان
درخواست برخی کشورهای اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی

هفت کشور اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا را تحت فشار قرار دادند تا در مورد ممنوعیت خودروهای دیزلی و بنزینی تا سال ۲۰۳۵ تجدید نظر کند.

حداقل هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا ممنوعیت فروش خودروهای جدید دیزلی و بنزینی تا سال 2035 را لغو کند. آنها استدلال کرده‌اند که در غیر این صورت، صنعت خودروی این بلوک با شکست روبه‌رو خواهد شد. این درخواست‌ها طبق دو نامه‌ای است که به مشاهده یورونیوز رسیده است.

بلغارستان، جمهوری چک، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لهستان و اسلواکی معتقدند که «ضروری» است تا کمیسیون اروپا فروش خودروهای هیبریدی بعد از 2035 را مورد بازبینی قانونی قرار دهد.

این هفت کشور اعلام کردند هرچند نیاز به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن را درک می‌کنند، اما مدافع بی‌طرفی قوانین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد فناوری هستند. این بی‌طرفی اساسا به دولت‌های ملی آزادی می‌دهد تا بهترین راه را برای حفظ رقابت‌پذیری در حین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انتخاب کنند.

جایگزین‌هایی که این کشورها پیشنهاد می‌کنند شامل خودروهای هیبریدی برقی، خودروهای هیدروژنی و خودروهای سوخت زیستی است. این هفت کشور همچنین بر نیاز به زیرساخت‌های شارژ اضافی و ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن در سراسر اتحادیه اروپا تاکید کرده‌ و از کمیسیون اروپا می‌خواهند تا در دسترس بودن آن‌ها را بهبود بخشد.

یکی از نامه‌های امضا شده توسط تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز آلمان، اعلام می‌کند: «پیشنهاد کمیسیون باید عمدتا بر روی روش‌های بهینه، مشوق‌های مالیاتی و برنامه‌های حمایتی متمرکز باشد و رویکردی بی‌طرفانه از نظر فناوری در ترویج انتقال به خودروهای کم‌مصرف و بدون آلایندگی را منعکس کند.»

این هفت کشور که در حال لابی‌گری در اتحادیه اروپا هستند و تقریبا نیمی از جمعیت اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کنند، مدت‌هاست که مخالف ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی تا سال 2035 بوده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که خودروسازان با قیمت‌های بالای انرژی، کمبود قطعات خودرو از جمله باتری‌ها و تقاضای ناکافی مصرف‌کنندگان برای خودروهای برقی مواجه هستند.

دومین نامه امضا شده توسط آلمان و ایتالیا بیان می‌کند: «هدف ما حفظ استقلال استراتژیک صنعت خودروی اروپا است.»


بحران صنعت خودروسازی

پس از ظهور چین به عنوان صادرکننده پیشرو جهانی، بازار خودروهای برقی باتری‌دار اروپا با برندهایی مانند BYD پر شده است، در حالی که تولیدکنندگان داخلی با سرعت کمی به خودروهای برقی باتری‌دار روی آورده‌اند. حتی «تسلا»، در اروپا با رقابت چین مواجه است، به طوری که طبق داده‌های رسمی ثبت‌نام‌ها خودرو «تسلا» در فرانسه و سوئد بیش از 50 درصد و در دانمارک، هلند و پرتغال 40 درصد کاهش یافته است.

آلمان که زمانی یک قدرت خودروسازی بزرگ بود، اکنون با چالش‌هایی روبه‌رو است. این کشور در حال تطبیق با قانونی است که اتحادیه اروپا در مارس 2023 تصویب کرده است، قانونی که پایان فروش خودروهای دیزلی و بنزینی جدید را تا سال 2035 الزامی می‌کند.

برلین استدلال می‌کند که اولویت دادن به تولید خودروهای پاک و اطمینان از استفاده پایدار از قطعات و مواد خودرو، این کشور را از رقابت جهانی دور می‌کند.

«یانز گیزکه»، نماینده آلمان در پارلمان اروپا که در کمیته‌های «محیط زیست» و «صنعت» پارلمان اروپا عضویت دارد، از مخالفت گروه خود با ممنوعیت کلی موتورهای احتراق داخلی دفاع کرد.

«گیتزکه» دراینباره گفت: «ما پیشنهاد دادیم که با به رسمیت شناختن نقش سوخت‌های بدون دی‌اکسید کربن، قانون‌گذاری را تسهیل کنیم و مسیری را برای تبدیل موتورهای احتراق داخلی بدون کربن به بخشی از ترکیبِ فناوری‌های آینده فراهم کنیم. به این ترتیب، رقابتی منصفانه، آزاد و مبتنی بر بازار بین فناوری‌های مختلف پیشران امکان‌پذیر می‌شد.»

«سیگرید دِ وریز»، مدیرکل گروه لابی خودرویی «انجمن تولیدکنندگان خودروهای اتحادیه اروپا» (ACEA)، می‌گوید که هدف 2035 با توجه به کمبود سطح کافی زیرساخت‌ها و ارتقاء شبکه «دیگر واقع‌بینانه نیست».

او ادامه می‌دهد: «قانون‌گذاری دی‌اکسید کربن، امروز تنها بر عرضه خودروهای جدید متمرکز است، بدون اینکه کار کافی برای ایجاد تقاضای واقعی انجام دهد، خواه از طریق زیرساخت‌ها، هزینه کل مالکیت، یا مشوق‌ها و بدون اینکه آن را با رقابت‌پذیری و تاب‌آوری پیوند دهد.»

کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است روز چهارشنبه بازبینی‌هایی در مورد استانداردهای دی‌اکسید کربن برای خودروها و ون‌ها اعلام کند. با این حال، بیانیه‌های قبلی سخنگویان کمیسیون نشان داده که ممکن است پیشنهاد کمیسیون به تعویق بیفتد. 

بازگشت به فهرست