JAI NewsRoom مدیریت

۸۰ درصد مشاغل جهان مهارتی‌اند؛ زنگ خطر برای نظام آموزشی ایران

12 آذر 1404 | 22:03 •کار
۸۰ درصد مشاغل جهان مهارتی‌اند؛ زنگ خطر برای نظام آموزشی ایران

با افزایش چشمگیر شمار فارغ‌التحصیلان بیکار و گسترش فاصله میان مهارت‌های موجود و نیاز واقعی بازار کار، اهمیت آموزش‌های مهارت‌محور بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد؛ جایی که آمارها از «کسر مهارت» در نیمی از جویندگان کار و سهم بالای مشاغل مهارتی در اقتصاد جهانی حکایت دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی بازار کار کشور تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، از هر دو نفر جویای کار، یک نفر با «فقر مهارتی» مواجه است. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد مشاغل در جهان ماهیت مهارتی دارند و آموزش مهارت‌محور در اکثر کشورها به‌عنوان یک راهبرد کلیدی پیگیری می‌شود.

استقبال بازار کار از افراد مهارت‌آموخته

کارشناسان معتقدند فراگیری مهارت‌های عملی، مؤثرترین مسیر کاهش بیکاری است. بر اساس این تحلیل، افراد دارای مهارت، شانس بیشتری برای ورود به بازار کار دارند و کارفرمایان نیز به‌طور طبیعی به جذب نیروهای مهارت‌آموخته تمایل نشان می‌دهند.

در بسیاری از کشورها، دانش‌آموزان پیش از ورود به دانشگاه، دوره‌های فنی و مهارتی را طی می‌کنند تا آمادگی لازم برای حضور در بازار کار را به دست آورند. در ایران نیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان متولی اصلی این آموزش‌ها نقشی مهم در تربیت نیروی انسانی ماهر دارد.

گسست میان آموزش و نیاز صنایع

به گزارش ایسنا،‌ غلامحسین محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، با اشاره به عدم هم‌سویی آموزش‌ها با نیاز بازار کار، می‌گوید: «بیش از ۳۰ درصد آموزش‌ها در زیست‌بوم آموزشی کشور با اولویت‌های بازار منطبق نیست و ۴۰ درصد دانش‌آموختگان قادر به یافتن شغل مناسب نیستند.»
به گفته او، تکیه بر آموزش مهارت‌محور باید به محور توسعه کشور تبدیل شود و آینده اقتصاد ایران به دست نیروهای خلاق و دارای مهارت رقم خواهد خورد.

۸۰ درصد مشاغل در دنیا مهارتی

آموزش‌های مهارت‌محور در کشورهای پیشرفته یکی از مهم‌ترین راهبردهای توسعه محسوب می‌شود. احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز بر ضرورت آموزش مستمر نیروی کار تأکید کرده و ۷۰ درصد نیروی کار ایران و جهان را نیازمند یادگیری مداوم دانسته است. او معتقد است: «هیچ جوان ماهری در ایران بیکار نیست و مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه‌ساز تحولات اقتصادی شود.»

به گفته میدری، در دولت چهاردهم عزم جدی برای ورود کشور به «عصر جدید مهارت‌آموزی» وجود دارد و عدالت آموزشی و تحول در نظام مهارت‌آموزی در اولویت قرار گرفته است.

فاصله ۵۰ درصدی ایران با الگوی جهانی آموزش

بر اساس آمارهای رسمی، در بسیاری از کشورها ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان وارد هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌شوند؛ در حالی که این رقم در ایران تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد است. این اختلاف نشان می‌دهد که مهارت‌آموزی هنوز جایگاه واقعی خود را در نظام آموزشی کشور پیدا نکرده است.

در برنامه هفتم توسعه، سهم ۵۰ درصدی برای آموزش‌های مهارتی در نظر گرفته شده است؛ هدفی که اگر محقق شود می‌تواند فاصله ایران با استانداردهای جهانی را کاهش دهد. در برنامه ششم توسعه این سهم تنها ۳۰ درصد بود.

بازگشت به فهرست