JAI NewsRoom مدیریت

افزایش بنزین، نگرانی تاکسیرانان و هشدار مدیران شهری

22 آذر 1404 | 14:03 •جامعه
افزایش بنزین، نگرانی تاکسیرانان و هشدار مدیران شهری

مدیران شهری تهران همزمان با اجرای طرح سه‌نرخی شدن بنزین به نگرانی‌ها درباره افزایش خودسرانه کرایه تاکسی‌ها واکنش نشان دادند و تاکید کردند که تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها تنها در اختیار شورای اسلامی شهر است و سهمیه سوخت رانندگان باید مشخص شود.

با اجرای طرح سه‌نرخی شدن بنزین، فشار هزینه‌ای بر حمل‌ونقل عمومی افزایش یافته و نگرانی‌هایی درباره احتمال افزایش خودسرانه کرایه تاکسی‌ها ایجاد شده است.

مدیران شهری تهران، از جمله سوده نجفی و محمد حیدری، بر قانونی بودن تعیین نرخ کرایه تأکید دارند و هشدار داده‌اند که هرگونه تغییر بدون تصویب شورای شهر تهران و رعایت چارچوب‌های قانونی، تخلف محسوب می‌شود. این هشدار در حالی مطرح می‌شود که رانندگان تاکسی با افزایش هزینه‌های سوخت، قطعات یدکی و استهلاک مواجه‌اند و شهروندان نیز نگران فشار اقتصادی ناشی از افزایش کرایه‌ها هستند.

بنابراین تصمیم‌گیری درباره نرخ کرایه و سهمیه سوخت رانندگان نیازمند تعادل میان حمایت از رانندگان و حفظ رفاه شهروندان است.

سوده نجفی؛عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به آغاز اجرای طرح سه‌نرخی شدن بنزین گفت: تصمیم افزایش قیمت بنزین در اختیار دولت بود و از امروز به اجرا درآمد. طبیعی است که این تغییر ممکن است بر هزینه‌های حمل‌ونقل تأثیر بگذارد و برخی رانندگان تمایل به افزایش کرایه‌ها داشته باشند.

اوتأکید کرد که هرگونه افزایش خودسرانه کرایه‌ها قانونی نیست و افزود: طبق بند ۲۷ ماده ۷۱ قانون شوراها، تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون‌شهری صرفاً بر عهده شورای شهر است. شهرداری باید لایحه اصلاح یا افزایش نرخ کرایه را ارائه کند تا پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و تصویب در صحن علنی، به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شود و پس از تأیید، برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

نجفی ادامه داد: تا زمانی که نرخ جدید رسماً تصویب و ابلاغ نشده باشد، هیچ فرد یا مجموعه‌ای حق افزایش کرایه ندارد و شهرداری و سازمان تاکسیرانی موظف‌اند نظارت دقیق بر عملکرد خطوط داشته باشند.

وی همچنین به دغدغه‌های اقتصادی رانندگان اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت بنزین تنها بخشی از هزینه‌های تاکسیرانان است. قطعات یدکی، لاستیک، روغن، تعمیرات و استهلاک نیز در تصمیم‌گیری نهایی باید لحاظ شود. بنابراین هر تصمیمی باید بر اساس محاسبات واقعی و کارشناسی اتخاذ شود تا هم فشار مضاعف بر مردم کاهش یابد و هم حقوق و معیشت رانندگان رعایت شود.

نجفی یادآور شد که نرخ کرایه تاکسی‌ها معمولاً سالانه تعیین می‌شود، اما در صورت تغییراتی مانند افزایش قیمت بنزین، شورا می‌تواند لایحه اصلاح نرخ میانه سال را نیز بررسی کند.

او با اشاره به سهمیه سوخت ویژه تاکسی‌ها گفت: تصمیم دولت در این زمینه باید به نفع رانندگان و شهروندان باشد. عدم تأمین سهمیه مناسب فشار زیادی بر رانندگان ایجاد می‌کند و مشکلاتی برای مردم به دنبال خواهد داشت. انتظار داریم دولت و وزارت کشور سهمیه‌ای عادلانه و متناسب با شرایط اقتصادی رانندگان تعیین کنند.

در ادامه، محمد حیدری، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، نیز درباره نگرانی‌ها از افزایش احتمالی کرایه‌ها توضیح داد: با وجود افزایش قیمت بنزین، هیچ‌گونه افزایشی در نرخ کرایه تاکسی‌های تحت پوشش سازمان اعمال نخواهد شد و نرخ کرایه همچنان طبق مصوبه سال جاری محاسبه می‌شود. رانندگان موظف به رعایت نرخ‌های مصوب هستند و هرگونه اقدام خارج از چارچوب قانونی تخلف محسوب می‌شود.

حیدری یادآور شد :شهروندان در صورت مشاهده هرگونه افزایش کرایه می‌توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران به سازمان تاکسیرانی گزارش دهند تا رسیدگی لازم انجام شود.

به گفته نجفی «هدف شورای شهر تهران ایجاد تعادل بین حقوق رانندگان و رفاه شهروندان است. تصمیم‌گیری باید منطقی، شفاف، قانونی و کارشناسی باشد تا هم رانندگان و هم شهروندان رضایت داشته باشند.»

بازگشت به فهرست