JAI NewsRoom مدیریت

کاهش میزان چاپ کتاب‌های کمک آموزشی کنکوری

29 شهریور 1404 | 14:00 •جامعه
کاهش میزان چاپ کتاب‌های کمک آموزشی کنکوری

به منظور کنترل مافیای کنکور، کتاب‌های آزمون نهایی به جای کتاب‌های تست زنی منتشر می شوند.

رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از کاهش میزان چاپ کتاب‌های کمک آموزشی کنکوری خبر داد و گفت: این نشان می‌دهد مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، تاثیر خود را گذاشته و این موسسات از رویکرد انحصاری خود خارج شده و به سمت همراهی با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور پیش رفته‌اند.

محسن زارعی درباره کوتاه شدن دست مافیای کنکور و استفاده از موسسات کنکوری و کتاب‌های کمک آموزشی با اعمال مصوبه تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور در راستای دسترسی برابر دانش‌آموزان به منابع درسی و اجرای عدالت آموزشی توضیح داد: وزارتخانه با حضور بخش خصوصی مخالف نیست، اما بخش خصوصی که در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد و به دنبال تحقق اهداف برنامه درسی باشد؛ این مطلوب وزارتخانه است.

در چنین شرایطی بخش خصوصی در مقابل آموزش و پرورش قرار ندارد. ما با بخش مافیایی کنکور مشکل داریم. یعنی زمانی که این بخش بدون اینکه بداند فلسفه تعلیم و تربیت رسمی به دنبال چیست، تعیین می‌کند که دانش‌آموزان باید چه مطالبی را مطالعه کنند و می‌گوید شما کاری به محتوا نداشته باشید. 

او با تاکید بر اینکه سیاست‌های اجرایی کشور باعث ایجاد چنین فرصت‌هایی برای بخش مذکور شده بود ادامه داد: وقتی سیاست اصلاح شود بخش خصوصی مجبور است خود را با نظام تعلیم و تربیت تنظیم کند.

تغییر سیاست موسسات کنکوری به تولید کتاب‌های آزمون‌های نهایی 

رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه همان موسسات کنکوری با سیاست اصلاحی به دنبال تولید کتاب‌های آزمون نهایی رفته و آن را تبلیغ می‌کنند گفت: نکته این است که حکمرانی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی باید بتواند موسسات را در راستای اهداف برنامه درسی هدایت کند اگر چنین شود این موسسات در کنار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند نه در مقابل نظام آموزشی. 

زارعی با بیان اینکه برخی مطرح می‌کنند دانش آموزانی که دسترسی به این کتب درسی دارند می‌توانند موفق باشند و افراد در مناطق محروم این موفقیت را نخواهند داشت یادآور شد: باید پرسید مبنای طراحی آزمون‌های نهایی آیا این کتاب‌ها هستند یا کتب درسی‌اند؟ تمام هم و غم ما این است که مبنای طراحی آزمون‌ها، کتاب درسی باشد.

ضمن مطالعه آنچه در کتاب‌های کمک آموزشی به عنوان سوال و کلید واژه‌ها مطرح می‌شود، فرد می‌تواند در آزمون امتحان نهایی موفق باشد. این قسمت خط قرمز ماست و سعی می‌کنیم به هیچ وجه از اینها سوال امتحانی طراحی نشود و سوال‌ها مبتنی بر اهداف یادگیری طراحی شود تا همه دانش آموزان به دلیل آنکه دسترسی به کتب درسی دارند، بتوانند در آزمون‌های نهایی برای خود موفقیت‌هایی رقم بزنند. لذا این شانس صرفا شامل حال آن دسته از دانش آموزانی که به کتاب‌های کمک آموزشی دسترسی دارند، نمی‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر کتاب‌هایی برای تقویت کنکور به همراه مهارت‌ها و تکنیک‌های تست زنی ارائه می‌شود که دانش آموزان مناطق محروم در این قسمت جایی ندارند و صرفا باید از کانال موسسات کنکوری عبور کنند. در این بخش بنا به گزارش‌هایی که ارائه شده، میزان چاپ کتاب‌های کمک آموزشی کنکوری کاهش یافته و این نشان می‌دهد این مصوبه (تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور) تاثیر خود را گذاشته و این موسسات نیز به این سمت روی آورده‌اند که از رویکرد انحصاری خود خارج شده و با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور همراه شوند.

بازگشت به فهرست