JAI NewsRoom مدیریت

خودروهای فرسوده در آستانه خروج از چرخه تردد؛ چاره اندیشی برای پلاک آلوده ها

09 مهر 1404 | 17:30 •جامعه
خودروهای فرسوده در آستانه خروج از چرخه تردد؛ چاره اندیشی برای پلاک آلوده ها

«آمار خودروهای از رده خارج‌شده امسال به دلیل واردات خودرو افزایش چندصددرصدی داشته است.» این هشدار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، نشان می‌دهد که واردات خودرو می‌تواند نقش کلیدی در کاهش تعداد خودروهای فرسوده و آلاینده در شهرها ایفا کند.

خیابان‌های پایتخت، پر از خودروهایی که سال‌ها از عمرشان گذشته و آلایندگی بالایی دارند. حالا با آغاز واردات خودرو و نیاز به گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای نو، مالکانی که پیش‌تر تمایلی به اسقاط نداشتند، مجبور به اقدام شده‌اند. این تحولات می‌تواند طی دو تا سه سال آینده، چهره خیابان‌ها را تغییر دهد.

  تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور، توضیح می‌دهد: امسال آمار خودروهای فرسوده از رده خارج‌شده به واسطه واردات خودرو افزایش چندصددرصدی داشته است. نمی‌توان انتظار داشت که مالکان خودروهای فرسوده بلافاصله اقدام کنند؛ این فرایند باید به‌تدریج شکل گیرد.

 او تأکید می‌کند که ادامه روند واردات برای چند سال متوالی، خروج بخش زیادی از خودروهای فرسوده از چرخه تردد را تضمین خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور فراجا به معضل «پلاک‌های آلوده» نیز اشاره کرد: «پلاک آلوده به پلاکی گفته می‌شود که عوارض شهرداری یا طرح ترافیک روی آن باقی مانده اما تعویض پلاک انجام شده ما با برخی سامانه‌ها، به ویژه سامانه‌های مربوط به عوارض شهرداری و آزادراه‌ها، مشکلاتی داریم که در حال اصلاح هستند.

وی همچنین درباره طرح بازتسجیل موتورسیکلت‌ها توضیح داد: این طرح از اقدامات مؤثری است که می‌تواند نقش مهمی در کنترل و نظارت بر رفتار موتورسواران داشته باشد. اجرای آن آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

ترکیب واردات خودروهای نو، الزام به گواهی اسقاط و اصلاح سامانه‌های شهری، مسیر کاهش خودروهای فرسوده و آلاینده را هموار می‌کند. تهران با این روند، می‌تواند طی چند سال آینده شاهد کاهش چشمگیر خودروهای فرسوده در خیابان‌ها باشد و گامی مؤثر در کنترل آلایندگی و ارتقای ایمنی و نظم ترافیکی بردارد.

برچسب‌ها: #خودروی فرسوده
بازگشت به فهرست