JAI NewsRoom مدیریت

خودروهای فرسوده؛ تهدیدی که به فرصت اقتصادی تبدیل شد

22 آذر 1404 | 11:50 •اقتصاد
خودروهای فرسوده؛ تهدیدی که به فرصت اقتصادی تبدیل شد

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از بازیافت ۳۴۰ هزار تن مواد به ارزش ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اسقاط ۵۰۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده در ۲۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر کمک به کاهش آلایندگی، به اشتغال مستقیم بیش از ۴۰۰۰ نفر منجر شده است.

فرشاد مقیمی در گفت‌وگویی با ایرنا با ارائه گزارشی از وضعیت بازیافت خودروهای فرسوده، جزئیات اقتصادی و زیست‌محیطی این طرح را تشریح کرد.

مقیمی با بیان اینکه اسقاط یک خودرو منجر به بازگشت حدود ۶۷۴ کیلوگرم انواع مواد به چرخه تولید می‌شود، گفت: «از هر دستگاه، به‌طور متوسط حدود ۴۰۰ کیلو فولاد، ۲۶ کیلو شیشه، ۱۲۰ کیلو پلاستیک و پلیمر، ۶۸ کیلوگرم لاستیک، ۱۶ لیتر سیالات، پنج کیلو مس، ۳۰ کیلوگرم آلومینیوم و ۶ تا ۱۵ کیلو سرب و منیزیم بازیافت می‌شود. این کار نه تنها به کاهش آلایندگی کمک می‌کند، بلکه بخشی از ذخایر معدنی و صنعتی را به اقتصاد بازمی‌گرداند.»

رئیس هیأت عامل ایدرو با اشاره به اشتغال‌زایی این طرح عنوان کرد: «۲۰۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال هستند که در هر کدام به‌طور متوسط ۲۰ نفر مشغول به کارند. بنابراین، برای بیش از چهار هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود به صرفه‌جویی بزرگ سوخت اشاره و اعلام کرد: «سال گذشته از محل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، ۱.۱ میلیارد لیتر و در هفت ماه امسال ۳۲۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد.» مقیمی ادامه داد: «این نوسازی در ۲۰ ماه گذشته منجر به کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای شده است؛ از جمله کاهش ۳۵۶ هزار تنی مونوکسیدکربن، ۲۹ هزار تنی هیدروکربن‌های نسوخته، ۲۲ هزار تنی اکسیدهای نیتروژن و حدود ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن.»

مقیمی با تأکید بر ضرورت همکاری نهادهای مختلف برای تسریع در نوسازی ناوگان گفت: «مدیریت آلایندگی هوا تنها وظیفه یک نهاد نیست. وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و بهداشت می‌توانند منجر به تسریع در اجرای طرح‌های نوسازی شوند.»

او در ادامه توضیح داد: «یکسان بودن هزینه‌های حمل بار برای خودروی نو و فرسوده، تخصیص سهمیه سوخت یارانه‌ای و صدور مجوز تردد بدون محدودیت برای خودروهای فرسوده، انگیزه مالکان برای نوسازی را از بین می‌برد. باید با سیاست‌های تشویقی و اعمال محدودیت‌ها، همه نهادهای متولی پای کار بیایند.»

مقیمی در پایان با اشاره به محور بودن بحث نوسازی ناوگان در بودجه سال ۱۴۰۵ ابراز امیدواری کرد با همکاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)، موضوع اختصاص تسهیلات برای نوسازی با جدیت بیشتری دنبال شود.

برچسب‌ها: #خودروی فرسوده
بازگشت به فهرست