JAI NewsRoom مدیریت

پیام وزیرآموزش‌وپرورش به مناسبت روز جهانی معلولان

12 آذر 1404 | 15:27 •رفاه
پیام وزیرآموزش‌وپرورش به مناسبت روز جهانی معلولان

وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها، گسترش عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تأکید کرد.

علیرضا کاظمی در بخشی از پیام خود به مناسبت روز جهانی معلولان، می نویسد: دوازدهم آذرماه، «روز جهانی معلولان» فرصت مغتنمی است برای بازاندیشی در مسیر حرکت آموزش و پرورش و یادآوری این پیام مهم که رسالت نظام تعلیم و تربیت، صرفاً انتقال دانش نیست، بلکه فراهم‌سازی شرایطی است که هر دانش‌آموزی، فارغ از تفاوت های فردی و محدودیت‌های جسمی یا ذهنی، بتواند فرصتی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای خود پیدا نموده و در جامعه نقش‌آفرین باشد.

وزیر آموزش و پرورش بر توسعه زیرساخت ها تاکید می کند: امروز که توسعه عدالت آموزشی، محور فعالیت های دولت چهاردهم قرار گرفته است، بیش از هر زمان دیگر، نیازمند توجه و توسعه زیرساخت‌ها، تقویت و ارتقای خدمات حمایتی و گسترش فرصت‌های برابر برای حضور فعال دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی هستیم و این مسئولیت خطیر، صرفاً وظیفه‌ای آموزشی نیست، بلکه تعهدی انسانی، ملی و بین المللی است.

او بیان می کند: آری؛ «روز جهانی معلولان»، نه تنها یادآور مسؤولیت‌های ما در قبال تمامی آحاد جامعه با همه تفاوت هایشان، بلکه روز جشن اعتلا و ارتقای توانمندی‌ها و دستاوردهای عزیزانی است که با اراده ای استوار و تلاش های خستگی ناپذیرشان، مسیر زندگی خود در جوامع انسانی را روشن می‌سازند.

کاظمی در پایان می گوید: اینجانب صمیمانه فرارسیدن «روز جهانی معلولان» را به تمامی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، خانواده‌های گرانقدر، معلمان صبور و مدیران پرتلاش و دلسوز مدارس استثنایی سراسر گیتی، «تبریک و تهنیت» می‌گویم و امید آن دارم با همدلی، همراهی و یاری جامعه جهانی، شاهد فردایی سرشار از عشق و امید و فرصت‌های عادلانه و برابر برای همه دانش آموزان، بویژه دانش آموزان ایران اسلامی باشیم.


سخنان وزیر آموزش و پرورش در حالی بیان می شود که عدالت آموزشی در ایران برای دانش‌آموزان دارای معلولیت همچنان با چالش‌های جدی روبه‌رو است. بخش بزرگی از زیرساخت‌های مدارس، خدمات پشتیبانی و امکانات توان‌بخشی با نیازهای این گروه همخوانی ندارد. همین موضوع دسترسی برابر به فرصت‌های آموزشی را برای این قشر محدود می‌کند. نبود معلمان متخصص، کمبود تجهیزات مناسب‌سازی‌شده و تناسب نداشتن سیاست‌گذاری و اجرا باعث شده بسیاری از کودکان دارای معلولیت از حق آموزش باکیفیت و برابر محروم بمانند.

بازگشت به فهرست