وعده اتوبوسهای تازه برای تهران و دعوای حریم که بالا گرفته است
مدیران شهری تهران مدعیاند که تهران در آستانه تحولی بزرگ در حملونقل عمومی است؛ جایی که نیمی از ناوگان هسته مرکزی با اتوبوسهای برقی کار خواهند کرد و تا اردیبهشت ۱۴۰۵، وعده ورود ۱۵۰۰ دستگاه جدید دیگر را دادهاند . همزمان در سوی دیگر مدیریت شهری، نبرد بر سر «حریم پایتخت» بالا گرفته؛ جایی که سخنگوی شهرداری، مواضع استاندار را زمینهساز «جسارت مافیای ساختوساز» میداند.
مدیران شهری تهران میگویند پایتخت در آستانه تحولی بزرگ در حملونقل عمومی است؛ جایی که نیمی از ناوگان هسته مرکزی با اتوبوسهای برقی کار میکند و تا اردیبهشت ۱۴۰۵، ورود ۱۵۰۰ دستگاه جدید وعده داده شده است.
احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد این خبر را امروز در نشست مشترک با سخنگوی شهردار اعلام کرد. مدیرعامل شرکت واحد میگوید: در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، فقط هزار دستگاه اتوبوس فعال داشتیم. ناوگانی فرسوده و فراموششده بودیم.
احمد قیومی توضیح میدهد که از سال ۱۳۹۲ هیچ اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده بود. اما امروز، بیش از ۳۹۰ اتوبوس برقی در حال فعالیتاند و حدود ۵۰ درصد ناوگان هسته مرکزی شهر برقی شده است. تا پایان سال نیز قرار است ۱۱۰ دستگاه دیگر در ۱۰ خط تازه فعال شود تا تهران به نخستین شهر کشور با ناوگان تمامبرقی در محدوده مرکزی تبدیل شود.
به گفته قیومی، تا اردیبهشتماه سال آینده ۱۵۰۰ اتوبوس داخلی جدید به ناوگان اضافه میشود. از این میان، ۴۰۰ دستگاه دوکابین دیزلی و ۳۵۰ دستگاه هایگر تمامبرقی و ۷۵ متروباس ۲۶ متری در مسیر خطوط تندرو حرکت خواهند کرد.
هر متروباس با یکبار شارژ ۲۸۰ کیلومتر پیمایش دارد؛ عددی که میتواند شکل تردد در خطوط بیآرتی را متحول کند. قیومی میگوید: ۶۰ درصد ناوگان خطوط تندرو برقی خواهد شد و این اتفاق برای نخستین بار در کشور رقم میخورد.
در بخشی دیگر از گفتوگو، قیومی از نوسازی ناوگان ویژه جانبازان و معلولان خبر میدهد: بیش از ۵۰ هزار شهروند دارای محدودیت حرکتی از خدمات ما استفاده میکنند. میخواهیم تعداد ونها را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.
او سپس به طرح «اتوبوس مدرسه» اشاره میکند؛ طرحی که امسال باعث شد افزایش ترافیک ابتدای سال تحصیلی از ۳۰ درصد به ۱۱ درصد کاهش یابد.
اما همه چیز هم بر مدار امید نیست. مدیرعامل شرکت واحد می گوید: قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با یک شرکت داخلی بیش از سه سال است منعقد شده، اما هنوز حتی یک دستگاه تحویل داده نشده است.
او میگوید شهردار تهران همچنان بر حمایت از تولید داخل تأکید دارد، اما واقعیت این است که تأخیر در تحویل، فشار مضاعفی به ناوگان فرسوده وارد کرده است.
قیومی از مذاکره با پلیس برای ایزولهسازی خطوط بیآرتی خبر میدهد تا ورود موتورسیکلتها و خودروهای شخصی به این مسیرها متوقف شود. همزمان ۲ هزار کارتخوان جدید برای ناوگان خصوصی تهیه شده و قرار است همه پرداختها الکترونیکی شود.
مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران هم در این نشست به موضوع حریم تهران پرداخت و گفت: نگاه غلط استاندار به موضوع حریم، زمینهساز سوءاستفاده جریانهای اقتصادی و مافیای ساختوساز شده است.
او تأکید کرد که قانون، نظارت بر حریم را بر عهده شهرداری گذاشته و «تلاش برای ساختار موازی» برخلاف سیاستهای دولت است. محمدخانی هشدار داد: هر تخلفی در حریم از این پس، بر عهده شخص استاندار خواهد بود.
محمدخانی گفت شهرداری نظارت هوشمند بر ساختوسازهای حریم را آغاز کرده اما «وقتی شهرداران مناطق در برابر تخلفات ایستادند، استانداری وارد عمل شد تا محدوده حریم را تضعیف کند.»
او ادعای وجود «پرونده محرمانه حریم تهران» را نیز رد کرد: اگر پروندهای وجود دارد، آن را از محرمانگی خارج کنید؛ مسیر صدور پروانهها شفاف است.
در کنار این مناقشه، سخنگو از تداوم مطالعات «تراموا» و خرید ۷۵ متروباس هایگر در سفر اخیر شهرداری به چین خبر داد و گفت: پرونده تراموا بسته نشده، فقط اولویت فعلاً با ناوگان سهکابین است.
محمدخانی در پاسخ به خبر لغو کنسرتها در برج میلاد گفت: این فقط یک بازی سیاسی است. هرچه به انتخابات نزدیکتر میشویم، تلاش برای ساخت دوگانههای فرهنگی بیشتر میشود.
او همچنین از تحول جدی در حوزه نظافت شهرو برخورد با پیمانکاران کمکار خبر داد.
در پایان نشست،محمدخانی درباره «توکنفروشی شهرداری» توضیح داد: این طرح صرفاً برای تأمین مسکن کارکنان شهرداری است تا از طریق توکنهای سهامی، سهمی از پروژههای مسکن داشته باشند و جنبه عمومی ندارد.