JAI NewsRoom مدیریت

ادعای وزیر آموزش و پرورش درباره نادرست‌بودن آمار بازماندگی از تحصیل

23 آذر 1404 | 11:44 •جامعه
ادعای وزیر آموزش و پرورش درباره نادرست‌بودن آمار بازماندگی از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آمارهای موجود درباره بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل واقعی نظام آموزشی را نشان نمی‌دهد، بر لزوم انجام یک پژوهش دقیق برای شناسایی علل واقعی این پدیده و جلوگیری از بهره‌برداری‌های سوء از آمار تأکید کرد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، با اشاره به آمارهای منتشرشده درباره بازماندگی از تحصیل، این آمارها را غیردقیق خواند.

وی با تأکید بر ضرورت ارائه تحلیل‌های علمی از سوی مدیران آموزش و پرورش گفت: «آمار موجود، آمار ترک تحصیل واقعی نظام آموزش و پرورش نیست». کاظمی توضیح داد: «هزاران دانش‌آموز به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، هزاران نفر در مدارس علوم دینی تحصیل می‌کنند و صدها دانش‌آموز دارای معلولیت جسمی نیز امکان حضور در مدارس را ندارند، در حالی که اطلاعات همه این افراد در سامانه‌های آموزشی ثبت نشده است».

وزیر آموزش و پرورش خواستار انجام پژوهشی دقیق در این حوزه شد و هشدار داد: «مدیران کل هوشیار باشند و یک پژوهش در حوزه بازماندگان از تحصیل ارائه دهند تا افرادی که با نیت‌های مختلف بعضی آمار و اطلاعات را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، نتوانند بهره‌برداری سوء با همان نیت مغرضانه خود داشته باشند».

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت نهادینه کردن پژوهش در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم، باید فرهنگ پژوهش و سوال کردن را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم». وی با اشاره به افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در فعالیت‌های پژوهشی از ۸ هزار به ۸۰ هزار نفر، این رقم را همچنان دور از هدف مطلوب دانست و اظهار داشت: «حداقل باید ۳۰ درصد معلمان و ۳۰ درصد دانش‌آموزان و حتی شاید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در این فرآیند قرار بگیرند».

وی نقطه آغاز گسترش روحیه پژوهشگری را برنامه درسی مدرسه دانست و تصریح کرد: «برنامه درسی جدیدی که در حال تدوین است، باید بر پایه پژوهش‌محوری بنا شود. یکی از دلایل معلم‌محور و کتاب‌محور بودن آموزش فعلی، فقدان نگاه پژوهشی در برنامه‌های درسی است».

بازگشت به فهرست