کاهش ۵۰ درصدی اتوبوسهای درون شهری در ۴ سال گذشته
با افتتاح خط تولید اتوبوس در زامیاد، مسئولان هشدار دادند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در بحران است و بدون خرید خارجی و تقویت تولید داخلی، مشکل فرسودگی اتوبوسها حل نخواهد شد.
مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها، اعلام کرد: امروز خط تولید اتوبوس در زامیاد راهاندازی شد، اما فاصله میان نیاز واقعی کشور و تولید داخلی هنوز بسیار زیاد است.
او با اشاره به کاهش تعداد اتوبوسهای درون شهری از ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه در سال جاری گفت: اکثر این اتوبوسها فرسوده هستند و برای خروج از این وضعیت اضطراری، باید ابتدا بخشی از اتوبوسها از خارج خریداری شود و سپس تولید داخلی تقویت شود.
نصرتی افزود که ۱۱ شرکت داخلی تولیدکننده اتوبوس آماده همکاری هستند و همه ثبت سفارشها و تامین مالی انجام شده است. او تأکید کرد که وزارتخانههای صمت و نیرو باید در واردات قطعات و ثبت سفارشها همراهی کنند.
در زمینه تأمین مالی، نصرتی گفت: برای خرید اتوبوس، ۱۱ همت اوراق سال ۱۴۰۳ و ۱۶ همت اوراق سال ۱۴۰۴ اختصاص یافته و مشکلی از نظر نقدینگی نداریم، اما خطوط تولید باید تقویت شوند.
او همچنین درباره مترو اعلام کرد: پیش پرداخت ۳۰۳ میلیون دلاری برای واگنهای چینی انجام شده و از اسفند، هر رام شامل هفت واگن وارد ناوگان میشود. این روند تا رسیدن به ۱۷۷۰ واگن ادامه دارد.
مجتبی یوسفی، رئیس کمیسیون مدیریت شهری مجلس، تاکید کرد که توسعه شهری نباید تنها محدود به تهران باشد: توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساختها در همه شهرها و روستاهای کشور حیاتی است. یک روستا با ۲۰۰ خانوار به اندازه توسعه تهران اهمیت دارد.
او با اشاره به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده افزود: اعتبارات ارزش افزوده از ۲۹ همت در سال ۹۹ به ۱۸۰ همت در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. این کمک بزرگی به توسعه شهرها و روستاهای کشور بود.
یوسفی گفت که طی سه سال گذشته قرارداد نزدیک به ۲ هزار دستگاه اتوبوس منعقد شده و برنامه تولید ۳ هزار دستگاه کامیونت برای خدمترسانی به روستاها پیشبینی شده است.