کارکنان در عین بیاعتمادی از هوش مصنوعی استفاده میکنند
مطالعهای جهانی نشان میدهد با وجود اینکه بیشتر کارکنان بهطور منظم از هوش مصنوعی در محل کار استفاده میکنند، بسیاری از آنها بدون بررسی صحت نتایج، از این فناوری بهره میبرند و تنها ۴۶ درصد به آن اعتماد دارند.
یک مطالعه جدید جهانی که توسط دانشگاه ملبورن و شرکت مشاوره KPMG انجام شده است، در مورد نحوه استفاده و درک مردم از هوش مصنوعی (AI) پارادوکسی مهم را آشکار میکند: با اینکه اکثر مردم بهطور منظم از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما همچنان به آن اعتماد ندارند.این تحقیق که بین نوامبر ۲۰۲۴ تا ژانویه ۲۰۲۵ از بیش از 48 هزار نفر در ۴۷ کشور انجام شد، نشان داد که بیش از دو سوم پاسخدهندگان بهطور مکرر چه در محل کار، چه در مدرسه، یا در اوقات فراغت شخصی از هوش مصنوعی استفاده میکنند. با این حال، تنها ۴۶ درصد اعلام کردند که بهویژه از نظر ایمنی، انصاف و رفتار اخلاقی به هوش مصنوعی اعتماد دارند.شرکتکنندگان میزان اعتماد خود را در مقیاسی ۹ امتیازی ارزیابی کردند و تواناییهای فنی سیستمهای هوش مصنوعی و همچنین سلامت اخلاقی آنها را مورد سنجش قرار دادند. افراد اعتماد بیشتری به قابلیتهای فنی هوش مصنوعی مانند توانایی ارائه خروجیهای دقیق نسبت به توانایی آن در رفتار اخلاقمدارانه یا بدون ایجاد آسیب، ابراز کردند.۵۸ درصد از پاسخدهندگان گزارش دادند که بهطور منظم از هوش مصنوعی در محل کار استفاده میکنند و یکسوم از آنها گفتند که بهصورت هفتگی یا روزانه از آن بهره میبرند. بسیاری از این کاربران اعلام کردند که هوش مصنوعی باعث افزایش بهرهوری، نوآوری و دسترسی بهتر به اطلاعات شده است و نزدیک به نیمی از آنها نیز افزایش فعالیتهای درآمدزا را گزارش کردند.با وجود این دستاوردهای بهرهوری، مطالعه جدید خطراتی جد را نیز نشان داد. نیمی از کارکنانی که در محل کار از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اعتراف کردند که برخلاف سیاستهای شرکت از آن بهره گرفتهاند؛ نمونه این موارد بارگذاری اطلاعات حساس در ابزارهای عمومی مانند هوش مصنوعی مانند «چت جی بی تی» است. برخی نیز گفتند از هوش مصنوعی برای ساخت دیپفیکها یا ارائه محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام خودشان استفاده کردهاند، بدون آنکه منبع را فاش کنند. نگرانکنندهتر اینکه ۵۷ درصد اعلام کردند استفاده از هوش مصنوعی خود را پنهان کردهاند و ۵۶ درصد اذعان داشتند که به دلیل عدم بررسی صحت خروجیهای هوش مصنوعی، در کارشان اشتباه کردهاند.«سامانتا گلوده» از KPMG تاکید کرد که بسیاری از کارکنان بدون آموزش مناسب از هوش مصنوعی استفاده میکنند و فقط ۴۰ درصد از آنها گزارش دادند که نوعی آموزش یا آگاهی درباره استفاده از هوش مصنوعی دریافت کردهاند. او هشدار داد که در شرکتهایی که برنامه سواد دیجیتال درباره هوش مصنوعی ندارند، کارکنان «خودسرانه دست به کار شدهاند.»برای مقابله با این چالشها، «گلوده» پیشنهاد کرد که سازمانها یک «چارچوب هوش مصنوعی قابل اعتماد» را پیادهسازی کنند که استفاده مسئولانه از این فناوری را مشخص کند. او ابراز امیدواری کرد که نتایج این مطالعه، مدیران ارشد، شرکتهای فناوری و سیاستگذاران عمومی را به اقدام وادارد و افزود: «اگر هوش مصنوعی بهدرستی توسط سازمانها و دولتها به کار گرفته شود، چیزهای زیادی برای بهدست آوردن داریم.»