رشد ۲.۵ درصدی آموزشهای فنیوحرفهای
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در سه پایه متوسطه با رشد ۲.۵ درصدی، از ۴۲ به ۴۵.۵ درصد رسیده است.
در گردهمایی معاونان دوره متوسطه آموزشوپرورش کشور، مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با مرور دستاوردهای یک سال گذشته، بهبود چشمگیر شاخصهای کلیدی این دوره را اعلام کرد.
بر اساس گزارش ارائهشده، نرخ ترک تحصیل کاهش و پوشش تحصیلی و نرخ گذر دانشآموزان نسبت به سال قبل افزایش یافته که این روند مثبت در سامانه «ویآی» نیز ثبت شده است.
آذرکیش از رشد 5/2 درصدی سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خبر داد: این افزایش از ۴۲ به ۴۵.۵ درصد و به معنای جذب حدود ۱۲۰ هزار هنرجوی بیشتر است؛ در حالی که سال گذشته تعداد قابلتوجهی از رشتههای کاردانش حذف شده بودند.
آموزش تخصصی بیش از ۳۰۰ هزار معلم و مدیر معادل ۹۳ درصد نیروهای متوسطه از دیگر اقدامات انجامشده عنوان شد.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در حوزه فناوری نیز، با پیروی از سیاست دولت الکترونیک، برنامه آموزش هوش مصنوعی برای دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار معلم به اجرا درآمده و در قالب طرحهایی مانند «مدیر مدرن» و «معلم معاصر» گسترش مییابد.
او ادامه داد: توسعه پژوهشسراها، تقویت دبیرخانههای استانی و حمایت از طرحهای ملی مانند «نماد» در حال انجام است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: در بخش همکاریهای بیندستگاهی، اجرای طرح «همنوا» با مشارکت وزارت تعاون و سازمان آموزش فنیوحرفهای موجب تأسیس ۸۷ هنرستان جوار شده و ۸۴۹ هنرستان نیز پس از ارزیابیهای چندمرحلهای به عنوان هنرستان جوار انتخاب شدهاند. اساسنامه این هنرستانها در انتظار تصویب نهایی شورای عالی آموزش و پرورش است.
آذرکیش در پایان بر تداوم همکاریهای فرابخشی، تعامل با معاونتهای مرتبط و اجرای برنامههای ملی در سال تحصیلی پیشرو تأکید کرد.